2012. máj 09.

Oszd meg és uralkodj

írta: frü
Oszd meg és uralkodj

 

Hova vezet a Like-háború? 

 

Cégek ezrei költöztek be a Facebookra, hogy kedvezőbb hirdetési feltételek mellett egy sokak által használt platformon érhessék el célcsoportjukat. Hogy időt és pénzt takarítsanak meg, a különböző applikációk mellett továbbra is gyakran találkozunk a Megosztás vagy Like funkcióra épülő vírusmarketinggel. Vegyük azonban szemügyre egy kicsit alaposabban ezt a stratégiát.

 

Social media és marketing

A világ legnagyobb közösségi oldalán számos lehetőségünk adódik, hogy vállalatként hirdessünk releváns fogyasztóinknak. A fizetett hirdetések lehetővé teszik, hogy magunk kalkulálva költségeinkkel a lehetőségeinkhez mérten támogassuk meg – többnyire social media – kampányunkat. Ezt a hirdetést kiegészíthetjük külső alkalmazások integrálásával is. Ám sokaknak ez sem elég, vagy éppen úgy szeretnék a költségeket lefaragni, hogy nem bajlódnak egy profi alkalmazás lefejlesztésével vagy a kattintás alapú hirdetésekkel, és a felhasználóktól várják, hogy a marketing tevékenységet elvégezzék.

Játssz és nyerj!

Az egyik legnépszerűbb a Megosztás-alapú játék, ahol a játékban résztvevők feladata, hogy az adott bejegyzést vagy képet saját üzenőfalukon megosszák, hogy ezzel ismerőseiket is játékra bírják. Gyakran a hitelesség kedvéért még vissza kell küldeni egy igazoló képet arról, hogy ez a megosztás valóban megtörtént. A másik ilyen a civil berkekben csak „Like-gyűjtős játéknak” nevezett stratégia. Itt a játékban résztvevők saját bejegyzésükre gyűjtik a Like-ot, ahol a legtöbb Like-ot elért résztvevő viszi el a prímet.

Változó szabályok

Jóllehet, ezek a játékok valóban sok embert megmozgatnak, a Facebook szabályzata azonban már 2011 óta tiltja ezeket a tevékenységeket. Ennek fejében tilos bármely Facebook funkciót (fénykép feltöltése, like-olás, megosztás) promóciós célokra használni. A cégek azonban gyakran figyelmen kívül hagyják ezt, hiszen úgy vélik, kicsi az esély arra, hogy a Facebook a több milliós felhasználótábora közül éppen őket szúrja ki.

Kockázatok

Azonban elég egyetlen egy rosszakaró vagy csalódott felhasználó, aki hivatalosan jelenti a promóciót, és máris vizsgálat indul a tevékenység ellen. Ha megállapítják, hogy valóban szabályszegés történt, a hivatalos profil azonnal törlésre kerül. Ezzel nem csak a rajongókat veszítik el a cégek, hanem velük együtt a brand imidzse is csorbul, mikor híre megy, hogy illegális eszközöket vetettek be kampányuk során.

Vírus vagy spam?

Ezen kívül egyre növekvő problémát jelent a felhasználók változó attitűdje is. Mivel naponta találkoznak már ezekkel a „nyomj egy lájkot” kifejezéssel, így üzenőfaluk hamar megtelik kéretlen posztokkal, amiket egyre kevésbé tolerálnak. Csak idő kérdése tehát, hogy egyre több és több embernél teljen be a pohár, akik már csak spamként emlegetik majd ezeket a módszereket. Valóban jó az nekünk, ha a márkánk mellé társul a spam kifejezés?

A hitelesség kérdése

Bármennyire is könnyű abból kiindulni, hogy a fogyasztók nem marketingesek, tehát nem értenek ehhez, ettől azonban még nem lehet butának nézni őket. A fogyasztók ugyanis nagyon jól tudják, hogy a cégek úgy akarnak spórolni, hogy gyakorlatilag nulla költségből építenek fel kisebb-nagyobb social media kampányokat. A legnagyobb probléma ezekkel a kampányokkal, hogy hiteltelenné válnak célcsoportjuk szemében. A megosztások gyakorlatilag követhetetlenek, a like-ok mögött sokszor kisebb vállalkozások állnak, a sorsolásokon a legritkább esetben vesznek részt közjegyzők, a nyeremények eljuttatása pedig szintén ellenőrizhetetlen. Felmerül a kérdés, hogy mennyire vehető komolyan egy vállalat úgy, ha maga sem tartja be a játékszabályokat?

A válasz

Ahogy a mondás tartja – olcsó húsnak bizony híg a leve. Minél nagyobb a márkánk, annál fontosabb a hitelesség, az imidzs, és annál nagyobb a kockázat is. Ennek fejében mindig tartsuk szem előtt, hogy a céljaink eléréséhez vajon tényleg a megfelelő eszközt választottuk-e. Kampányunk tervezésénél mindig készüljünk több stratégiával, modellezzük le őket, és válasszuk azt, amelyik a lehető legjobban célravezető, a lehető legkevesebb járulékos kár mellett.

 

Szólj hozzá

reklám online marketing promóció like megosztás